vrijdag 8 mei 2009

over fundamentalisme gesproken

Maandag start de rechtszaak tegen enkele alternatieve behandelaars van Sylvia Millecam.

Aangespannen door vertegenwoordigers van
- een belangrijk onveilig oord - ziekenhuizen
- onderwerp van steeds meer programma's zoals "medische missers"
- destructieve behandelingen zoals chemo/antibiotica/hormoonkuren, met giga verlies van levenskwaliteit, met bedroevend lage of korte overlevingskans of met zeer ernstige gevolgen.
- een gezondheidszorg waarvan alom en intern toegegeven wordt, onderdrukkend, niet genezend te zijn
- ontstellend duur
- grote financiele (beurs)belangen bij de farmaceutische industrie
- moderne genetica met nog onbekende gevolgen, zeker op lange termijn

Als de reguliere arts hand in eigen boezem zou steken, bewust zou worden van waar hij mee bezig is, zou hij in geestelijke nood kunnen komen. Zijn kritisch denkvermogen moet welhaast uit zelfbehoud, geblokkeerd zijn. ("wat heb ik gedaan, waar heb ik in geloofd, hoe moet ik verder met mijn schuldgevoel, hoe krijg ik nu brood op de plank?" stel ik me zo voor.)

Negatief nieuws aangaande de gewone gezondheidszorg - ieder kent de voorbeelden - gaat gelijk op met berichten over werkzame, en vooral goedkope alternatieven. Sterker nog: na een medisch schandaal wordt vaak een "alternatief item" negatief opgeklopt en als rookgordijn gebruikt om de aandacht af te leiden van eigen falen. Rond bv Jomanda, Millicam, J.P. de Kok (Iatrosophia) NGM om er een paar te noemen.
Of door het agressief aanvallen of doodzwijgen van -tig en -tig nieuwe denkwijzen waarvan bewijzen van hun werking niet op tafel mogen komen, laat staan empatisch aangetoond of wetenschappelijk getoetst. In dien mogelijk.

Ik wist het toen ik als 21-jarige mijn diploma verpleegkundige-A haalde (...voor mij later geen polonaise aan mijn lijf, dacht ik toen) en nog later, bij gebrek aan kennis t.av. alternatieve gezondheidszorg voelde ik het diep door wat mijn kinderen ondergingen bij diverse artsen.
Veel en veel later pas ontdekte ik het alternatieve circuit.
Sommige therapieen hielpen niet, maar schaadden ook niet. Weer andere brachten oneindig veel. Uiteindelijk koos ikzelf voor klassieke homoeopathie.
Maar vele wegen leiden naar Rome.

Het is heel belangrijk positief te blijven en je niet te laten leiden door angst. (mijn longarts zei: "antibiotica slikken, want anders ga je dood"). Angst is je slechtste raadgever en slechtste begeleider.

Vanaf maandag steek ik elke dag een kaarsje op ter liefdevolle ondersteuning voor de fakkeldragers die vervolgd worden: dit keer de alternatieve behandelaars van Sylvia Millecam.

12 opmerkingen:

Sjoerd zei

ik weet het niet. Ik vind ook dat alternatieve geneeswijzen eerst onderzocht moeten worden.

Soofy zei

@ ME!, hoe kun je appels met peren vergelijken? In elke menselijke cel bevindt zich zowel materie als energie, ook wel levenskracht genoemd. Einstein wist het: E=MC kwadraat.
Hoe kan een wetenschapper of arts, expert op het gebied van materie een oordeel vellen over de immense "lege" ruimte in een cel? Deze ruimte met energie is precies het vakgebied van veel alternatieve geneeswijzen.

hanscke zei

Niet alle mensen die zeggen dat ze onder de alternatieve geneeswijze vallen zijn van een respectabel niveau, maar in dit geval acht ik Sylvia zelf verantwoordelijk. Zij was het zelf die haar keuze maakte en er dus zelf verantwoordelijk voor is. Jameer dat ze er niet meer is, het was een pracht vrouw.

marjolijn zei

Ik weet het niet, wil er eigenlijk ook maar niet al te veel over nadenken.
Ik blijf dit een hele moeilijke zaak vinden.
En vind het allemaal heel dubbel.
Vond Sylvia een pracht vrouw, die ik toch ook graag een langer leven gegunt had.

Soofy zei

@ Hanscke, natuurlijk was ze zelf verantwoordelijk. Ik heb me laten behandelen door een van de 3 beklaagden. Een zeer integer, capabel mens/arts die haar laatste maanden prive heeft begeleid,
Nu net in Nova werd het duidelijk hoe groot de macht van de medische stand is: een monopoliepositie.
En natuurlijk moet je in het altervatieve circuit het kaf van het koren scheiden. Helaas vindt men over het algemeen dat er bij voorbaat geen kaf bestaat bij artsen... de praktijk bewijst anders

@ Marjolein, voor jou is het extra moeilijk. Ik durf haast niet verder te vertellen... en ja, Sylvia was een prachtvrouw, in alle opzichten. Het is dubbel, inderdaad. Sterkte lieverd, Marieke

PLATO zei

Beetje eens. Maar voor Jomanda steek ik mijn handen niet in het vuur. Ik heb een keer een show van haar meegemaakt, want dat was het. Mensen wat een circus. Al mijn gevoel kwam in opstand tegen deze actrice.

Klassieke homeopathie, daar geloof ik nu weer wel in. Hoewel niemand me nu precies wetenschappelijk heeft kunnen uitleggen wat het nut is van potentiƫren.

Martha zei

Ook ik ken een van de beklaagde artsen en hij heeft me heel wat inzichten gegeven door zijn behandelmethode en uitgebreide uitleg. En mijn oudste zus is door hem behandeld ten tijde dat Silvia Millecam ook voor behandeling bij hem kwam. Ze was er als het ware 'kind aan huis' en zou deze poppenkast absoluut verschrikkelijk hebben gevonden. Het is net of ze door haar beslissing niet voor 'vol' wordt aangezien.

Soofy zei

Plato, laat mij een poging doen het uit te leggen.
Lees eerst wat ik hier tegen Me! heb gezegd.
Je moet je realiseren dat je altijd iets moet doen om energie te krijgen. Denk aan het strijken van een kam waardoor haren statisch worden, of aan het magnetiseren van bv een ijzeren staaf. Die moet je meermaals op een bepaalde manier bewerken alvorens dat een magneet kan worden.
Uit elke materie kun je energie halen, maar je moet er eerst iets mee doen. Schudden bv met een medicinale materie
E= MS kwadraat. Daardoor komt die energie vrij, dat heet potentieren.Homoeopathie werkt slechts op de energie binnen elk atoom. Ik hoop je geholpen te hebben. Laat het me weten ajb. Snap je dat dit niet met de gewone wetenschap bewezen kan worden omdat zij zich alle kennis hebben verworven over het vaste deeltje, de materie in elk atoom?

@ Mikelodeon, Sylvia is het er inderdaad niet mee ens, zegt Jomanda. En verder ken ik Jomanda niet, alleen van verhalen en TV.
Ik heb geen mening, maar geef haar alle ruimte :-)

Soofy zei

@ plaat, het is natuurlijk E= mc kwadraat

plato zei

Soof, ik heb ooit eens een cursus klassieke homeopathie gevolgd en ik ben vol log over een man als Hahnemann die dit alles heeft onderzocht en gepraktiseerd. Nu ben wel geinteresseerd maar niet zo thuis in de materie dus de formule van Einstein lees ik als een onmondig kind. Ik zie wel dat er tussen (gebrek aan) bewijsvoering en de onmetelijke energie en het mysterie dat daar weer achter zit een onnoemelijke ruimte van mogelijkheden gaapt die wij niet of maar deels kunnen verklaren. Soms moet je dat ook maar niet proberen en gewoon proefondervindelijk vaststellen of iets bij je helpt of niet. In elk geval is de beperktheid van de reguliere geneeskunde, die immer nog doet aan symptoombestrijding zonder mens en geest als een geheel te zien, ook niet altijd voldoende. Kortom ik voel symphatie voor klassieke H. en voor kruidengeneeskunde. En oordelen probeer ik uit mijn leven te bannen en dus ook hier.

Bedankt voor je uitleg (schud nu ja met het hoofd in de hoop dat het krachtig genoeg is :-) ).

plato zei

log m/z lof....grappige verschrijving wel he?

Soofy zei

@ Plato, als ik nog op hyves had gezeten had je kunnen zien hoe hard ik heb geschud ;-D