zondag 19 april 2009

oma zijn... eenvoudig

Uitgeteld , maar ook weer niet, zit ik hier, 's avonds laat en heb zin om te vertellen.

Twee kleinzoons, van elke dochter een, logeren hier vannacht. Kunnen de ouders weer eens leuke dingen samen doen.

Ik had mijn exgenoot gecharterd als goochelaar voor een interactieve show. Leuk! vond ook mijn buurjongetje van 8 dat stralend en ge-inspireerd huiswaarts toog, nadat er nog een stevig potje was gevoetbald. Ze vonden nog speelkaarten en voor bellenblazen voelden ze zich niet te groot...
De ijs- en patatzaak is ook vlakbij en voor ze het wisten was het bedtijd. Voor beiden lag een nieuwe knijpkat klaar op hun kussen in mijn oerwoudslaapkamer: altijd een succes! En hoorde ik ze nog wel een uurlang kwekken :-))
Vlak voor blogtime ging ik ff naar ze kijken.
Niels met zijn beentjes bloot (bijna mijn schoenmaat) en onschuldig slapend. De uitgetelde Jesse had zijn slaapmaatje Noeky liefdevol in de klamboe gedrapeerd alsof ie in een hangmat lag. Een paar uur eerder had hij die knuffel gerontgend met de knijpkat (hilarisch gelach vanwege zijn versleten staat) en de knijpkatten zelf waren brandend en wel, op strategische punten opgehangen. Appie S en Leon N zag ik nergens.

Morgenvroeg zullen ze ontbijten in mijn voormalige praktijkruimte en zullen ze me niet storen denken ze, omdat ik vannacht in de keuken slaap. Ze doen alles zelf en vermaken zich verder in de rest van het huis. Of buiten.
Tot ik ze roep dat het OK is. Verder heb ik hotdogs en sinas met een celabration in de aanbieding, waarmee ik het wel vol zal houden tot al mijn kinders komen, inclusief de jongste kleinkids en we heerlijk gaan chinezen.

En tussen dit al, sprong soms Poekie poes rond, schuw waar nodig, staart trillend opgestoken waar het kon, mij met opgewonden prutjes vertellend wat ze er van vond. En plotse aanloopjes makend op het gladde laminaat...

Is het niet heerlijk?

14 opmerkingen:

marjolijn zei

Hoi meis,
Oma zijn is toch ook vaak herlijk denk ik, zeker als je de ondeugden zo ziet liggen , helemaal onder zeil, uitgeput en heel voldaan.
Fijn even logeren bij oma...!!
Voor jou een feest, maar voor hun ook.
Geniet er van, meis.

Sjoerd zei

Je moet genieten van wat er is en wat er voor je voeten komt. Soms een beetje (veel) pech, en soms een hoopje geluk.

Alice zei

Het lijkt me een echt festijn, Geniete er maar zoveel mogelijk van.

Martha zei

Lieve Soofy, ik kan je niet genoeg laten weten hoezeer ik geniet van jouw zienswijzen, belevingen en terugblikken.
Wat ben ik oneindig blij dat je er bent en dat je mij (ons) zo'n open inkijkje gunt in je leven.
Dikke zoen X

Filo zei

:o)Zo'n oma wil ik ook.

hanscke zei

De tijd dat ik oma's als stoffige oude mensen zag is voorgoed voorbij. en dat komt niet alleen omdat ikzelf oma ben van twee schattige meiden. We zijn met zijn allen toch een andere generatie oma's?

geertje zei

Ja, Soofy, dat is heeeeerlijk!! Vooral hoe jij het beschrijft, dan zit ik helemaal in jouw gelukssfeertje!

Soofy zei

@ Marjolijn, op hier en daar een strubbeling na was het een zeer geslaagde logeerpartij, waarbij de pluim helemaal naar deze fantasievolle jongetjes gaat. Ikzelf heb amper meer te bieden dan ruimte geven...

@ Me!, en het zit 'm vooral in die kleine momentjes. Pech-zaken hebben de neiging veel tijd in beslag te nemen. Ik hoop dat je 'pech' in zijn algemeenheid benoemt?

@ Alice, ik heb ze grote delen dan het weekeinde niet gezien, wel gehoord :-D

Soofy zei

@ Mikelodeon, ik ben zeer bevoorrecht. Ik besef dat er lezers zijn die door deze verhalen voelen wat ze missen.
Maar voor de rest: ik ben ijdel genoeg om ook nog eens te genieten van je reactie. Die natuurlijk oranjegroenpaarsgeel gekleurd is omdat je m'n sussie bent :)

@ Filo, Oma zijn is haast een beschamend gemakkelijk baantje in vergelijking met moederschap. Toch moet je ook wel eens optreden. (en dan zou jij 'ons' ook niet leuk vinden hahaha)

@ Hanscke, we zijn qua mensheid erg veranderd en mijn reactie schiet in mijn gedachten in vele richtingen. Welke zal ik kiezen?
Wij zijn erg bevoorrecht door oa afwezigheid van oorlog en survival, emancipatie en bewustzijn, wat tot uiting komt in 'ons' omaschap :-) Ws zullen er toch wel stoffige gedachten over ons zijn later... of nog later...

@ Geertje, heel soms ben ik niet alleen maar een lieve oma, vrees ik, maar verder is het precies zoals ik het beschrijf. Het is zoals ik hierboven al zei: het zit 'm in de kleinkinderen! En de poes natuurlijk :-))

Plato zei

Het klinkt heel fijn. Ik wil opa worden nu. Maar mijn twee telgen werken niet mee. Zij hoeft geen jongens en Hij gaat liever naar Ajax. Ik bedoel maar. Maar goed, ik lees wel bij jou hoe gezellig het is om oma te zijn. Snik...

Soofy zei

@ Plaat, maar eerst komt het stadium van vieze luiers en de overgeefjes, weet je nog? Verder moet je kunnen goochelen op zijn minst. Als Maria wat dat betreft ook geen soelaas biedt kun je altijd nog vakantie- of adoptie-opa worden.

Maar toch kan het ooit verkeren :-))

John zei

De tijd om Opa te worden ligt bij nog een beetje ver voor uit als het goed is. Jij hebt iig je Oma plicht weer gedaan, mar ik denk dat het meer een plezier is als een plicht natuurlijk.

Min zei

De avonturen van die kleinkinderen smaken naar meer Soofzy!
Wens je een prettig weekend!

Truus(depetvan) zei

Wat een leuk Oma-verhaal Soofy. :-)